Inżynier i menedżer, były minister gospodarki morskiej w rządzie Jarosława Kaczyńskiego. Ukończył Wyższą Szkołę Morską w Gdyni, studia podyplomowe, a także szereg kursów w zakresie zarządzania i finansów. Pracował na statkach zachodnich armatorów jako oficer, a także w firmach transportowych i budowlanych. Zajmował kierownicze stanowiska w spółkach prawa handlowego. W Kancelarii Prezydenta RP był ekspertem ds. gospodarki morskiej i bezp. energetycznego. Od listopada 2011 r. w kierownictwie Prawa i Sprawiedliwości (Komitet Polityczny). W PE pracuje już drugą kadencję. Członek ważnej Komisji - Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE). Więcej

Aktualności
fot. www.strefabiznesu.gp24.pl

10 stycznia 2012 • W regionie • Głos SzczecińskiMarek Gróbarczyk uczestnikiem spotkania dot. tzw. zachodniego obejścia Szczecina

Obwodnica Szczecina i Polic za 4 miliardy złotych.

Zachodnie obejście Szczecina i Polic z przeprawą Police-Święta może stać się największą inwestycją regionu. Ale trzeba do niej przekonać rząd.

Wczoraj w hotelu Dobosz dyskutowano na temat obwodnicy, szacunkowych kosztów, korzyści, realności tak ogromnego przedsięwzięcia. Spotkali się praktycznie wszyscy zainteresowani: przedstawiciele Zakładów Chemicznych, samorządów szczecińskiego obszaru metropolitalnego, wojewody, marszałka, parlamentarzyści i europarlamentarzyści, projektanci i prawnicy.

- To największa konferencja w sprawie obwodnicy i przeprawy, jaką pamiętam - przyznał Władysław Diakun, burmistrz Polic, który ze Stowarzyszeniem Wspierania Rozwoju Gospodarczego powiatu Polickiego pełnił rolę gospodarza. - Ale dyskusje od ponad 20 lat kończyły się jak dotąd intencjami.

Poseł Arkadiusz Litwiński przypomniał, że przed dwoma laty samorządy zawarły porozumienie i wyłożyły w sumie ponad 4 mln zł na studium wykonalności i raport środowiskowy.

Ekspresowe obejście

Iwona Pilipczuk-Stępień, współautorka studium w trakcie prezentacji poinformowała, że wniosek o wydanie decyzji środowiskowej w lutym ub.r. wpłynął do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Szczecinie. Dyrektor wydał decyzję, ale w grudniu wpłynęły 2 odwołania, które rozpatrzyć musi generalny dyrektor ochrony środowiska. Powinno to nastąpić w najbliższym czasie.

Ostateczny wariant zakłada obwodnicę o parametrach drogi ekspresowej z dwoma pasami w każdym kierunku, o długości 51 km. Police i Świętą połączy tunel.

- Most braliśmy pod uwagę, ale z powodu zastrzeżeń ekologów, zdecydowaliśmy się na tunel drążony, najmniej inwazyjny jeśli chodzi o ochronę środowiska - tłumaczył Pilipczuk-Stępień.
Koszt inwestycji oszacowano na ponad 4 mld złotych.

Następny krok

Formalnie obejście zachodnie Szczecina i Polic jest w tej chwili jedynie śladem na mapie. Musi być wpisane w ciąg dróg krajowych. Wówczas będzie można zabiegać o fundusze. Inwestycja szacowana na 4 mld zł przekracza nie tylko możliwości samorządów gmin, miasta Szczecina ale i województwa.

- To zadanie dla państwa - stwierdzili jednym głosem posłowie Arkadiusz Litwiński i Joachim Brudziński. Uznali też, że to rola parlamentarzystów, by przekonać do takiej decyzji ministra infrastruktury.

Arkadiusz Litwiński, szef zespołu parlamentarnego naszego regionu zadeklarował, że na spotkaniu 30 stycznia przedstawi projekt obwodnicy jako jedną z priorytetowych inwestycji regionu. A jak już będzie decyzja środowiskowa, w imieniu parlamentarzystów zachodniopomorskich złoży stosowny wniosek do ministra infrastruktury.