Inżynier i menedżer, były minister gospodarki morskiej w rządzie Jarosława Kaczyńskiego. Ukończył Wyższą Szkołę Morską w Gdyni, studia podyplomowe, a także szereg kursów w zakresie zarządzania i finansów. Pracował na statkach zachodnich armatorów jako oficer, a także w firmach transportowych i budowlanych. Zajmował kierownicze stanowiska w spółkach prawa handlowego. W Kancelarii Prezydenta RP był ekspertem ds. gospodarki morskiej i bezp. energetycznego. Od listopada 2011 r. w kierownictwie Prawa i Sprawiedliwości (Komitet Polityczny). W PE pracuje już drugą kadencję. Członek ważnej Komisji - Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE). Więcej

Aktualności

8 października 2013 • Parlament Europejski • ecrgroup.euMarek Gróbarczyk w Parlamencie Europejskim o ochronie zdrowia i bezpieczeństwa marynarzy

"Przyjęcie rezolucji, mającej na celu przybliżenie prawodawstwa UE do przepisów regulujących egzekwowanie Konwencji o pracy na morzu, to krok w kierunku ochrony pracy dla wszystkich marynarzy." - powiedział Poseł PiS do PE Marek Gróbarczyk.

Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) przyjęła Konwencję o pracy na morzu z 2006 r. (konwencja MLC 2006) w dniu 23 lutego 2006 r. W dniu 20 sierpnia 2012 r. 30 państw członkowskich należących do MOP, które posiadają statki o łącznej pojemności odpowiadającej, co najmniej 33% światowej pojemności brutto, złożyło dokumenty ratyfikacyjne. Wskutek tego konwencja MLC 2006 weszła w życie w dniu 20 sierpnia 2013 r. jako wiążący instrument prawa międzynarodowego.

Konwencja ta przewiduje kompleksowe prawa i ochronę w miejscu pracy dla wszystkich marynarzy, niezależnie od ich obywatelstwa i bandery statku. Ma ona na celu zarówno osiągnięcie godnych warunków pracy dla marynarzy, jak i zapewnienie uczciwej konkurencji armatorom przestrzegającym surowych norm. Celem przyjętej dzisiejszej rezolucji, przez posłów do Parlamentu Europejskiego podczas sesji plenarnej, dotyczącego egzekwowania przepisów jest zbliżenie prawodawstwa UE do przepisów regulujących egzekwowanie i zgodność przewidzianych w tytule 5 (Odpowiedzialność państwa bandery) Konwencji o pracy na morzu, a co za tym idzie – włączenie przepisów określających obowiązki państw portu do prawa UE.

MLC jest tzw. umową mieszaną, ponieważ jej poszczególne części należą albo do kompetencji UE, albo do wspólnych kompetencji państw członkowskich i UE, a znaczna część umowy należy też do wyłącznych kompetencji państw członkowskich. UE nie jest członkiem MOP, a Konstytucja MOP nie przewiduje możliwości członkostwa dla UE.

Wskutek szeregu spotkań trójstronnych pod egidą prezydencji irlandzkiej, rezolucja wprowadza zmiany do dyrektywy 2009/16/WE, między innymi włączając wymogi ustanowione w konwencji MLC 2006, wprowadza bardziej konkretne i elastyczne poprawki zwłaszcza w odniesieniu do praw pracowniczych.

"To dobry sygnał dla marynarzy. Dostosowanie prawodawstwa krajowego, do istniejącej Konwencji o pracy na morzu, to krok w kierunku ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i zabezpieczenia socjalnego marynarzy. Będzie on możliwy jedyni poprzez nowelizację Ustawy o zatrudnieniu na morskich statkach handlowych - do tej pory całkowicie pomijanej w pracy Polskiego Rządu." - powiedział Marek Gróbarczyk.