Inżynier i menedżer, były minister gospodarki morskiej w rządzie Jarosława Kaczyńskiego. Ukończył Wyższą Szkołę Morską w Gdyni, studia podyplomowe, a także szereg kursów w zakresie zarządzania i finansów. Pracował na statkach zachodnich armatorów jako oficer, a także w firmach transportowych i budowlanych. Zajmował kierownicze stanowiska w spółkach prawa handlowego. W Kancelarii Prezydenta RP był ekspertem ds. gospodarki morskiej i bezp. energetycznego. Od listopada 2011 r. w kierownictwie Prawa i Sprawiedliwości (Komitet Polityczny). W PE pracuje już drugą kadencję. Członek ważnej Komisji - Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE). Więcej

Aktualności

21 lipca 2014 • W regionie • Kurier SzczecińskiW Szczecinie o opłatach portowych i kolejnych opóźnieniach przy budowie Terminalu LNG w Świnoujściu

Projektem zmiany ustawy, mającym zrównać stawki za wieczyste użytkowanie nieruchomości w portach morskich, zajmą się połączone komisje sejmowe: infrastruktury i samorządu terytorialnego. Posłowie PiS-u apelują do polityków PO i PSL o poparcie nowelizacji. Zapowiadają też interpelacje w sprawie kontraktu katarskiego.

– Od lat operatorzy portowi w Szczecinie i Świnoujściu płacą 3-proc. stawkę za wieczyste użytkowanie nieruchomości, a w Trójmieście dziesięciokrotnie niższą – przypomniał poseł Michał Jach na poniedziałkowej konferencji polityków PiS-u w Szczecinie. – Nasi portowcy do tej pory zapłacili już 34 mln zł więcej. Są dyskryminowani przez zapisy prawa. W 2011 r. pani poseł Renata Zaremba zobowiązała się jak najszybciej rozwiązać problem. Trwało to prawie dwa lata, wyszło nowe rozporządzenie, ale nie zmieniło sytuacji. Dlatego w lipcu ub. roku złożyliśmy w Sejmie projekt zmiany ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Dodano zapis, który zrównuje stawki do 0,3 proc. ceny nieruchomości. Dotyczy to trzech podmiotów: portów w Gdańsku i Gdyni oraz zespołu Szczecin-Świnoujście. Jak już informowaliśmy, projektem zajmowała się nadzwyczajna podkomisja, która na ostatnim posiedzeniu (10 bm.) go przyjęła i skierowała do dalszych prac.

– Bardzo nas to cieszy – podkreślił M. Jach. – Pozostało przyjęcie projektu przez połączone komisje: infrastruktury i samorządu terytorialnego. Liczymy, że tam również wszyscy posłowie, którym leży na sercu dobro naszego regionu, przyjmą tę nowelizację.

Projekt został negatywnie oceniony przez rząd, więc wnioskodawcy obawiają się, że posłowie PO i PSL, mający w komisjach większość, go odrzucą.

– Dlatego przygotowaliśmy list otwarty do posłów, by poparli nowelizację – dodał poseł. – Członkami tych komisji są m.in. zachodniopomorscy posłowie PO: Magdalena Kochan i Arkadiusz Litwiński. Mamy nadzieję, że zagłosują w interesie naszych przedsiębiorców.

Połączone komisje rozpatrzą sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o projekcie nowelizacji ustawy w najbliższy czwartek.

Europoseł Marek Gróbarczyk nawiązał do niedawnej wizyty sejmowej Komisji Skarbu Państwa na budowie terminalu LNG w Świnoujściu. Polityków PiS-u nie przekonały zapewnienia ministra skarbu Włodzimierza Karpińskiego oraz prezesów spółek PGNiG i Polskie LNG, że wszystko jest pod kontrolą, a za rok terminal będzie gotowy do działania.

– Na najbliższym posiedzeniu Sejmu złożymy interpelację o rzetelną informację dotyczącą tego, co się dzieje z kontraktem katarskim – zapowiedział M. Gróbarczyk. – Za dostawy skroplonego gazu mamy płacić rocznie 200 mln euro. Według ministra Karpińskiego, dopiero od 2015 roku, a wcześniej oficjalnie podawano, że od 2014. Mówienie, że w razie czego każdy gazoport będzie mógł przyjąć nasz gaz, jest półprawdą. Przyjmie, ale za pieniądze.

Europoseł dodał, że pytanie o świnoujską inwestycję trafi również również do Komisji Europejskiej.