Inżynier i menedżer, były minister gospodarki morskiej w rządzie Jarosława Kaczyńskiego. Ukończył Wyższą Szkołę Morską w Gdyni, studia podyplomowe, a także szereg kursów w zakresie zarządzania i finansów. Pracował na statkach zachodnich armatorów jako oficer, a także w firmach transportowych i budowlanych. Zajmował kierownicze stanowiska w spółkach prawa handlowego. W Kancelarii Prezydenta RP był ekspertem ds. gospodarki morskiej i bezp. energetycznego. Od listopada 2011 r. w kierownictwie Prawa i Sprawiedliwości (Komitet Polityczny). W PE pracuje już drugą kadencję. Członek ważnej Komisji - Przemysłu, Badań Naukowych i Energii (ITRE). Więcej

Aktualności

19 marca 2011 • W regionie • PAPGazoport w Świnoujściu im. ś.p. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego

Zachodniopomorscy parlamentarzyści z PiS chcą, by budowany w Świnoujściu terminal LNG nazwać imieniem prezydenta Lecha Kaczyńskiego - powiedział w sobotę na konferencji w Szczecinie poseł Joachim Brudziński.

Brudziński powiedział, że zachodniopomorscy parlamentarzyści Prawa i Sprawiedliwości wystosują apel w tej sprawie do premiera Donalda Tuska.

Chcą, by ich apel poparli parlamentarzyści zachodniopomorscy innych ugrupowań, władze samorządowe Szczecina i Świnoujścia, przedstawiciele branży morskiej.

"To Lech Kaczyński w 2005 r., w trakcie kampanii prezydenckiej jako pierwszy polityk podniósł propozycję budowy gazoportu i zadeklarował, że jak zostanie prezydentem, to projekt znajdzie się w programie jego prezydentury" - mówił Brudziński.

Jego zdaniem podjęta przez Kaczyńskiego decyzja o inwestycji mającej zapewnić bezpieczeństwo energetyczne kraju była "na miarę decyzji wicepremiera Eugeniusza Kwiatkowskiego w okresie międzywojennym". (Kwiatkowski poprzez swoje decyzje przyczynił się do rozwoju gospodarczego kraju, m.in. do niego należy decyzja o budowie portu w Gdyni - PAP)".

W kontekście rocznicy katastrofy smoleńskiej, jesteśmy tu na Pomorzu Zachodnim to winni prezydentowi Kaczyńskiemu, który nie bał się podjąć decyzji o budowie gazoportu , by w ten sposób mu podziękować, docenić jego zaangażowanie i uczcić pamięć"- powiedział Brudziński.

23 marca ma być wmurowany kamień węgielny pod budowę terminala do odbioru tankowców ze skroplonym gazem LNG, czyli gazoportu w Świnoujściu. Inwestycja o wartości 2,9 mld zł ma zostać ukończona w połowie 2014 r. Za budowę gazu odpowiada czterech inwestorów: spółka Polskie LNG, Zarząd Portów Morskich Szczecin - Świnoujście, Urząd Morski w Szczecinie i spółka Gaz-System. Terminal, który jest ważną częścią bezpieczeństwa energetycznego kraju ze względu na możliwość dywersyfikacji dostaw gazu zaprojektowała kanadyjska firma SNC Lavalin Services Ltd. Buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum. Nadzór nad inwestycją pełni brytyjska firma Atkins Ltd. Przyłączanie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na rok 2013. Rok później powinien nastąpić rozruch mechaniczny i technologiczny terminalu. 30 czerwca 2014 r. gazoport ma zostać przekazany do eksploatacji. Początkowa zdolność przeładunkowa terminalu to 5 mld m sześc. rocznie, czyli ok. jednej trzeciej obecnego zużycia gazu w Polsce. Po wybudowaniu kolejnego zbiornika zdolność przeładunkowa wzrośnie do 7,7 mld m sześć. LNG.